De 5 boeken die je als online professional gelezen moet hebben
In dit artikel delen we 5 boekentips die wij beschouwen als persoonlijke survival tools en ons hebben geholpen om het bedrijf te worden die we nu zijn.
De 5 tools voor de online professional
Inmiddels hebben we bij SWIS al meer dan 21 jaar ervaring op het gebied van web development en delen we met veel liefde onze kennis en visie op dit gebied. Omdat wij graag van het bestaan van deze boeken hadden afgeweten toen ons bedrijf net van de grond kwam, zijn we uiteraard bereid om jou alvast een stuk op weg te helpen. Of om jouw visie weer helder in het vizier te krijgen (thank us later).
Om het samen te vatten zijn er 5 zaken die een online professional zeker nodig heeft:
- Een filosofie
- Een werkwijze
- Een theoretisch fundament
- Een trukendoos
- Een meetinstrument
Elk van de volgende boeken biedt je één van deze onmisbare survival tools.
Getting Real (2006), 37 Signals
Je filosofie
Van alle boeken die hier aan de orde komen is ‘Getting Real’ onze oprichter Matthias Snoei het meest dierbaar. Hij geeft aan: ‘’Opeens was ik van alle professionele twijfel verlost. I had found my voice.’’
In ‘Getting Real’ beschrijven de ontwikkelaars van 37 Signals/Basecamp hoe je slim, snel en eenvoudig succesvolle webprojecten en applicaties kunt ontwikkelen. SWIS heeft haar filosofie beschreven in zes spelregels die je hierin terug kunt vinden. Nog steeds krijgt elke nieuwe medewerker een kopie van dit boek cadeau.
Naast dat het lekker wegleest is deze bestseller bovendien gratis online beschikbaar.
Scrum and XP from the Trenches – How we do scrum (2007), H. Kniberg
Je werkwijze
Ben je op zoek naar het beste boek ooit geschreven over de Scrum methode? Dan heb je die bij deze gevonden. Scrum wordt beschouwd als de beste manier om software projecten te managen. Dit boek vertelt je alles over hoe je Scrum in de praktijk kunt brengen én waar de valkuilen liggen.
Pas na het lezen van Kniberg’s ‘agile war story’ wat de auteur van dit boek beschrijft, viel voor ons echt het kwartje. Henrik Kniberg was toen dit boek voor het eerst uitkwam nog een relatief onbekende schrijver. Inmiddels is dit boek erg succesvol en is het verschenen in vele vertalingen. Kniberg werd een award winning keynote speaker en leraar. Ook is hij een Certified Scrum Trainer die onder meer werkzaam is geweest bij Spotify, Lego en Mojang die achter het succesvolle Minecraft zit. Indrukwekkend detail is dat dit boek in een weekend geschreven is.
Scrum and XP from the Trenches is hier gratis online te lezen.
The Elements of User Experience (2003), J.J. Garett
Je theoretische fundament
Om een website gebruiksvriendelijk en succesvol te maken zijn wel honderden boeken en artikelen geschreven. Maar voordat je hierin duikt is het nuttig om eerst kennis op te doen uit het boek ‘The Elements of User Experience’.
In 2000 bedacht en publiceerde Jesse James Garrett zijn nu beroemde model, 2 jaar later schreef hij het gelijknamige boek. Het model van Garrett leert je hoe je gebruikerservaring van iets abstracts naar iets concreets kunt omvormen. En hoe de doelstellingen op jouw website overeen kunnen komen met de behoeften van de eindgebruiker. Voor SWIS is dit boek leidend geweest voor het ontwikkelen van de strategische sessie. Om vast een voorproefje te krijgen van wat je kunt verwachten is er een hoofdstuk gratis online beschikbaar.
Je kan het hoofdstuk hier vinden.
Verleiden op internet (2012), A. van Erkel
Je trukendoos
Ook uit ons eigen kikkerlandje is er een expert op het gebied van verleiding op het web opgestaan. Bijna elke website wil zoveel mogelijk bezoekers verleiden om een actie uit te voeren, denk aan een inschrijving voor de nieuwsbrief, een product kopen of een whitepaper downloaden. ‘Verleiden op internet’ van Van Erkel is een fijne spiekbrief om te checken of jouw website wel verleidelijk genoeg is.
Van Erkel deelt in zijn boek alle do’s en don’ts om de verleidingskracht van je website te verbeteren. En helpt je om het ‘reptielenbrein’ van de mens te begrijpen en welke triggers jouw bezoekers laten converteren. Zo komen er call to actions, toptaken en het creëren van schaarste voorbij als voorbeelden. De meest ontnuchterende tip: ‘’Help je bezoekers tempo maken. Hun grootste wens is om zo snel mogelijk klaar te zijn met de taak die ze in hun hoofd hebben en weer weg te kunnen van je website.’’
Verleiden op internet is te bestellen via deze webshop.
De Internet Scorecard 2.0 (2013), G. Smits & J. Steins Bisschop
Je meetinstrument
Als je eenmaal je filosofie, werkwijze, theoretisch fundament en trukendoos op je lijstje hebt afgevinkt kun je ‘De Internet Scorecard 2.0’ gebruiken om grip te krijgen op je online succes. Nadat je website live is gegaan, kun je van start gaan met optimaliseren.
Maar waar begin je eigenlijk, welke tools en instrumenten zijn er beschikbaar en hoe weet je of je resultaten goed zijn? Meten is weten! Dit boek gaat dieper in op je online doelstellingen, geeft je handvatten om deze te definiëren en helpt je om je resultaten inzichtelijk te maken. Zo deelt Steins Bisschop handige Excel templates met tips & trucs om bij te houden hoe je scoort, of je wel op schema ligt en of je wellicht ergens bij moet sturen. Als je van plan bent om het rendement van je website inzichtelijk te maken is dit boek ook een heel fijn hulpmiddel.
De Internet Scorecard 2.0 bestel je hier.
We wensen je alvast veel leesplezier
Hopelijk heeft deze post jou geïnspireerd om de boeken die SWIS in de afgelopen jaren mede gevormd hebben te gebruiken als leidraad op jouw persoonlijke weg naar succes. Mocht je zelf nog een goede tip hebben dan vernemen we dit uiteraard graag. Voor nu wensen we je alvast veel leesplezier!