Vooruitkijken: maak je website klaar voor AI-Agents
Kunstmatige intelligentie is allang geen toekomstmuziek meer. Tools zoals ChatGPT zijn inmiddels onderdeel van het dagelijks leven. Maar er dient zich een volgende stap aan: de opkomst van AI-Agents. Een ontwikkeling die het internet fundamenteel zal veranderen.
Wat zijn AI-Agents?
AI-Agents zijn digitale assistenten die zelfstandig kunnen handelen. Ze begrijpen opdrachten, zoeken informatie, nemen beslissingen en voeren acties uit; allemaal zonder menselijke tussenkomst. Denk aan een agent die zelfstandig een reis plant, prijzen vergelijkt of bestellingen plaatst.
Inmiddels werken grote partijen als OpenAI (ChatGPT) en Anthropic (Claude) samen aan standaarden voor deze technologie. Dat betekent: brede toepassing komt snel dichterbij.
Wat betekent dit voor jouw website?
Waar nu mensen je website bezoeken, zullen dat straks vaker hun Agents zijn. De vraag wordt dus: vindt een AI-Agent jouw website logisch, nuttig en bruikbaar?
Waar klassieke SEO draait om vindbaarheid voor mensen via zoekmachines, verschuift de focus met GEO (Generative Engine Optimization) naar het optimaliseren voor AI-systemen. Deze agents lezen geen scherm, maar verwerken data. Ze hebben behoefte aan duidelijke structuren, context en machine-leesbare informatie. Door content goed te structureren, relaties tussen onderdelen expliciet te maken en je site logisch op te bouwen, help je AI-agents om de juiste antwoorden uit jouw platform te halen. Dat vraagt geen compleet andere aanpak, maar wel een extra laag van precisie en helderheid in hoe je je informatie aanbiedt.
Vergelijk het met SEO, maar dan voor Agents. Je website moet begrijpelijk zijn voor mensen én voor machines.

Hoe word je "Agent ready"?
AI-Agents hebben gestructureerde, toegankelijke informatie nodig om goed te kunnen werken. Belangrijke aandachtspunten zijn:
- Heldere datastructuur (bijvoorbeeld via http://schema.org )
- Logische, overzichtelijke navigatie Breadcumbs
- Snelle en stabiele prestaties
- Toegankelijke content via API’s of andere koppelvlakken
Een gebruiksvriendelijke website voor mensen is niet automatisch geschikt voor Agents. Maar de verbeteringen sluiten vaak mooi op elkaar aan.
Wat kun je nu al doen?
- Test je website op technische toegankelijkheid en vindbaarheid
- Breng je content in kaart en structureer die waar nodig
- Gebruik tools om inzicht te krijgen in hoe AI je site leest en gebruikt
- Zorg dat je data en systemen klaar zijn voor koppelingen met externe tools
- Maak impliciete data op een pagina expliciet: kun je de informatie afleiden, of staat het er echt?
En wil je alvast ervaring opdoen met AI in je eigen omgeving? Onze tool Vragen.ai is een laagdrempelige manier om te starten. Je kunt 'm zelfs via Google Tag Manager integreren in je bestaande website.
Vooruitwerken met SWIS
AI-Agents komen eraan. Organisaties die zich nu voorbereiden, bouwen aan duurzame digitale waarde. Wil je weten wat dit betekent voor jouw website of digitale strategie? We denken graag met je mee.
Neem contact met ons op voor advies of een verkennend gesprek. Zo blijf je niet alleen bij, maar loop je voorop. Op een manier die past bij jouw organisatie.
Neem contact op voor advies of een verkennend gesprek
Bing van Moorsel
Operationeel Directeur
bvanmoorsel@swis.nl
071 203 26 02
