Werkgeluk, breder dan alleen werkplezier
Een goed beloning voor jouw harde werken is fijn, maar wij geloven dat werkgeluk nóg belangrijker is. Bij SWIS proberen we elke dag een steentje bij te dragen aan jouw werkgeluk.
Hoe? Dat legt Valérie je haarfijn uit.
Ook jij besteedt, net als ik, waarschijnlijk het grootste gedeelte van je leven aan werk. Om die reden is werkgeluk voor mij als hr-manager een belangrijk thema.
Als je plezier hebt in je werk, super! Maar werkgeluk gaat naar mijn mening verder dan dat. Verschillende factoren bepalen namelijk jouw werkgeluk en hier heb je zelf niet altijd invloed op. Werkgeluk wordt bepaalt door jou (als werknemer), jouw team en hoe het bedrijf, waar jij werkt, zich manifesteert.
Ik ben er van overtuigd dat gelukkige mensen meer successen boeken, gezonder zijn en zelfs langer leven! Bij SWIS uit zich dat in betere werkprestaties, minder verzuim, tevreden klanten (net promoter score van 7) en een fijne werkcultuur. Een droom van iedere werkgever als je het mij vraagt.
De precieze definitie van werkgeluk is natuurlijk redelijk vaag en iedereen heeft zijn eigen opvatting (en gevoel) bij werkgeluk, daarom vind ik het belangrijk verschillende factoren bij het onderwerp werkgeluk te betrekken en daar aandacht met elkaar voor te hebben.
Cultuur van vertrouwen
“Wordt er bij jou op werk transparant gecommuniceerd?” “Heeft jouw werkgever vertrouwen in jou als professional?” Vertrouwen tussen werkgever en werknemer is de basis van werkgeluk. Zonder (wederzijds) vertrouwen wordt het geen gelukkig huwelijk.
Bij SWIS werken wij met zelfsturende multidisciplinaire klantteams. Hierdoor leggen wij het vertrouwen bij onze vakprofessionals, die weer deel uit maken van één van de klantteams: Team Nova, Team Delta of Team Impact. Het begint bij met cultuur van wederzijds vertrouwen in elkaar, dit zorgt voor een boost in transparante communicatie en andersom. Zo hebben wij overal op kantoor ons ‘One Page Strategic Plan' (OPSP) hangen waarin onze strategische doelen en focus beschreven zijn van 2021 tot 2024 en communiceren wij iedere maand onze financiële resultaten SWIS-breed.
Ook een gezonde werkbasis start bij een cultuur van vertrouwen. Dit is belangrijk, zeker gezien wij een hybride werkbeleid hebben en je dus niet altijd met zijn allen op kantoor aanwezig bent. Onderling vertrouwen zorgt ervoor dat onze medewerkers zich kwetsbaar op kunnen stellen. Zo fungeer ik ook als vertrouwenspersoon en vind ik het belangrijk dat er een zo laag mogelijke drempel wordt gevoeld om bij mij aan te kloppen.
Onze cultuur van vertrouwen zorgt voor meer onderlinge verbinding en hier ben ik trots op.
Onderlinge verbinding
De onderlinge verbinding begint al bij het gevoel wat jij krijgt bij onze website, maar dit gevoel komt pas echt tot uiting bij het sollicitatiegesprek wat je onder andere met mij voert. Ik vind het belangrijk jou als potentiële nieuwe medewerker te leren kennen. Jij bent meer dan jouw cv, zo heb je je passies, hobby’s en beoefen je misschien een sport. Voor een duurzame match met SWIS, leer je vooraf je toekomstige collega’s kennen bij een klikgesprek en de borrel.
Als je in dienst bent van SWIS heb je de keus hybride te werken, maar blijf je ook remote continu in contact met je teamleden via Teams. Daarnaast kan je deelnemen aan SWIS-events zoals het Mariokart-toernooi, borrels, Fussbally onze tafelvoetbal-app, het SWIS-weekend, hackathons en meer!
Om iedereen binnen SWIS op de hoogte te houden van wat er speelt hebben wij iedere dinsdag de Central Stand-up, waarbij de Product Owner deelt wat er op de sprintplanning staat, wat er aan service ligt en worden successen gedeeld.
Onderlinge verbinding maakt dat jij je veilig voelt om te zeggen wat je denkt en persoonlijke dingen kan delen met collega’s. Zo hoor ik regelmatig terug dat werk niet als werk voelt en collega’s als vrienden zijn.
Je veilig en geaccepteerd voelen is een van de drie basisbehoeften.
Voldoening
”Ga jij met een voldaan gevoel na een werkdag naar huis?” “Heb jij nog energie over na een werkdag?” Dit zijn belangrijke factoren waarbij voldoening gemeten kan worden. Dit heeft onder andere te maken met de resultaten die je boekt en de projecten waarvoor je werkt. Duurzaam Digitaal veranderen is waar wij voor staan. Affiniteit met duurzame klanten kan er voor zorgen dat je meer voldoening haalt uit je werk omdat je het gevoel hebt betekenisvol werk te leveren. Wij selecteren hier ook op in de sollicitatieprocedure. Wist je dat zelfs onderzoek heeft uitgewezen dat mensen steeds meer hun identiteit ontlenen aan het werk wat ze doen en dat wat je doet er ook echt toe doet. Waardering krijgen zorgt ook voor dát stukje voldoening.
Waardering
Ik begin weer met een vraag, krijg jij voldoende waardering op werk? Als je het mij vraagt moeten successen gedeeld én gevierd worden. Dit doen wij door het schenken van champagne bij een livegang van een klant, het presenteren van topresultaten van een team tijdens de Central Stand-up of gericht 1:1 feedback.
Dagelijks zetten medewerkers bij SWIS zich hard in om klanten de meest optimale gebruikerservaring te ontwikkelen en dit moet beloond worden. Wanneer het goed gaat met SWIS, wordt ook dit succes gedeeld met medewerkers, bijvoorbeeld met een investering in het restylen van de gameroom of een jaarlijkse salarisverhoging.
Leercultuur
Ben jij het met mij eens dat jij niet je werk bent, maar veel meer dan dát? Toch neemt je werk een groot deel van je leven in beslag en is het belangrijk om te doen waar je goed in bent en daarin te groeien. Om persoonlijke ontwikkeling te stimuleren faciliteren wij een aantal dingen. Zo heeft iedereen een interne coach, heeft iedereen een persoonlijk ontwikkelbudget, ligt de focus op talent en diverse rollen om zo een krachtige ontwikkelcultuur te realiseren. Bij SWIS is bij iedereen bekend wat de organisatiedoelen zijn en zijn er teamdoelen opgesteld, zodat er gestuurd kan worden op de output. Ook het vertrouwen hebben in eigen kunnen is een basisbehoefte. Het ontwikkelen naar vermogen en gaat uiteraard gepaard met de waardering die je krijgt vanuit anderen.
Autonomie
Autonomie is de laatste van de drie basisbehoefte die als factor in werkgeluk volgens mijn mening niet mag ontbreken. Het werk zelfstandig, flexibel om eigen tempo uitvoeren en het vertrouwen ook daadwerkelijk krijgen. Bij ons werken de zelfsturende multidisciplinaire klantteams goed en werkt het team hecht met elkaar, maar ook met de klant samen.
Ik ben benieuwd, wat betekent werkgeluk voor jou?
Meer weten?
Neem dan contact op met Valérie
Valérie staat voor je klaar
Benieuwd naar onze vacatures? Informeel kennismaken of je gewoon meer weten over werken bij SWIS?
Neem dan contact op met Valérie de Mol, HR manager bij SWIS.
Valérie de Mol
📨 vdemol@swis.nl.
📞 06-19909474 (Je kunt ook whatsappen)