RKD — Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis
Verschillende groepen binnen de kunstwereld zijn opzoek naar diepgaande kennis, onderzoeken & inspiratie over de beeldende kunst uit de Nederlanden. Dit gebruiken ze om de historische context van een kunstwerk te begrijpen, conservering en restauratie goed uit te voeren of de authenticiteit en waarde voor verkoop te bepalen. En dat gebeurt steeds vaker online.
Digital first & digital only strategie
Sinds 1932 zet het RKD zich in voor het verwerven, beheren, onderzoeken en presenteren van kunsthistorische informatie voor musea, wetenschap en het publiek. Met de evolutie van technologieën en veranderende gebruikersbehoeften heeft het RKD een digital-first en digital-only strategie geïmplementeerd. Met deze strategieën, die organisatie breed wordt uitgerold, vervangt het RKD de focus op het traditionele bezoek door een (bijna) volledig online benadering. Als onderdeel van die strategie hebben we samen het traject gedaan om de corporate website te ontwikkelen.
Corporate website als digitale entree
In de strategische workshop kreeg het team van RKD een commerciële bril op, wat heeft geleid tot een betere visie op de verschillende doelgroepen. Zo is onder andere besloten dat studenten en startende conservatoren een belangrijke groep zijn om op te focussen. Het resultaat is een eigentijdse en passende, digitale entree om anderen in staat te stellen uniek onderzoek te doen. De website fungeert daardoor als een centrale hub, waar alle bezoekers toegang hebben tot het onderzoeksplatform, publicaties, themaportalen en de webshop.
Strategisch meedenkend
“De samenwerking met SWIS voor onze nieuwe corporate website was uitstekend. Ze begrepen ons belang om de deadline te halen en schakelden ook bij wanneer nodig. Ik ben vooral erg positief over het strategisch meedenken van SWIS. Ze hebben zich goed verdiept in onze missie en kernwaarden. Daarnaast hebben ze een succesvolle strategische sessie georganiseerd. Als resultaat hebben we in SWIS nu een partner die kritisch en constructief meedenkt over onze online uitingen. Het CMS is gebruiksvriendelijk en de website is erg mooi geworden. Wij zijn zeer tevreden over het project, de website en de samenwerking!”
— Djairo Terpstra, Product Owner & Data-analist bij RKD — Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis
De collectie centraal
Met een indrukwekkende verzameling van 2,5 kilometer archiefmateriaal, miljoenen afbeeldingen en de grootste kunsthistorische bibliotheek van Nederland, biedt het RKD een schat aan informatie. De website is ontworpen om bezoekers te begeleiden bij het ontdekken en benutten van deze rijke bronnen, met een duidelijke focus op informatie, inspiratie en actie. Ongeacht kennisniveau en daarmee klantreis.
Online en offline met elkaar verbinden
Met de 'digital-first & digital-only' strategie als leidraad, legt RKD de nadruk op online toegang tot informatie. Dit zorgt voor efficiëntie en maakt fysieke bezoeken minder noodzakelijk, terwijl het nog steeds mogelijk blijft voor diepgaand onderzoek.
Conversie stimuleren
Het RKD biedt een scala aan diensten ter ondersteuning van kunsthistorisch onderzoek en de daaropvolgende verspreiding van kennis. Hoewel je de mogelijkheid hebt om het volledige proces aan een conservator van het RKD uit te besteden, moedigen ze ook zelfstandig onderzoek aan en faciliteren ze dit op verschillende manieren. De toegankelijke en inclusieve website stimuleert bezoekers om actief gebruik te maken van de veelzijdige dienstverlening, die is afgestemd op hun individuele kennisniveau en/of informatiebehoefte.
Creatief en inspiratievol ontwerp
Rkd.nl is een toegankelijk touchpoint geworden, waar kunstliefhebbers en onderzoekers online het Huis van de Kunstgeschiedenis binnenlopen. De gebruikerservaring is sterk verbeterd door een intuïtieve navigatie, een eigentijdse lay-out en consistente herhaling van design-elementen. Door slim gebruik te maken van vormen, overlappende elementen en een harmonieuze mix van kleuren en afbeeldingen om kunst en mensen te verbinden.