De tien meest gemaakte fouten in Google Analytics

Artikel
SWIS
17 december 2018

Het lijkt zo makkelijk: zet een Google Analytics tracking code op je website, en je ziet precies wat er gebeurt. Maar klopt de informatie op je scherm? En meet je wel de juiste dingen? 

Analytics

Daarom begin ik elk optimalisatietraject met een Analytics Audit. Ik loop de inrichting van Google Analytics door en controleer of alles klopt. Helaas kom ik daarbij vaak (en veel) fouten tegen. Jammer, want voor je het weet neem je de verkeerde beslissingen - op basis van onjuiste gegevens in je dashboard. 

Hieronder lees je welke fouten je statistieken vermoedelijk in de war schoppen; deze tien komen namelijk het vaakst voor. Het goede nieuws: ze zijn meestal eenvoudig te fixen. Ik heb een checklist gemaakt waarmee ik snel zie hoe de zaken ervoor staan. Ik deel 'm graag met je.

1. Onduidelijke accountstructuur

Heeft het Google Analytics account een logische structuur, met de juiste properties en views? Zorg ervoor dat je property een ruwe data-weergave heeft, waarin je geen filters gebruikt. Daarnaast maak je een gefilterde weergave aan, zodat je spam en intern verkeer toch blijft filteren. De ruwe data-weergave dient als back-up. En om fouten te spotten, mocht er iets mis zijn met je filters.

Verder maak ik een aparte property voor test- of acceptatiewebsites. Zo hou je alle data netjes gescheiden. Geef views en properties ook logische namen. Zelf gebruik ik altijd de domeinnaam als propertynaam, dan weet je zeker dat je naar de juiste propery zit te kijken.

2. Te veel mensen hebben toegang

Oudere accounts veranderen vaak in een duiventil. Het is er een komen (en vooral gaan) van verschillende users die toegang hebben, en blijkbaar houden. Soms zelfs ex-werknemers of externe bureaus waarmee al tijden geen relatie meer bestaat. Kortom: een prima moment om de boel eens lekker op te schonen. Iedereen die geen toegang (meer) zou moeten hebben: hup, eruit.

3. De basics staan niet goed

Ga naar de settings van een view en zorg dat de basisinstellingen kloppen.

  • Tijdzone: check of deze gelijk is voor al je views.
  • URL: zorg dat dit de juiste URL van de site is, en let op dat je 'https' selecteert als je een SSL-certificaat gebruikt.
  • Valuta: wel zo fijn als die klopt.

4. Geen filters ingesteld

Met de juiste filters belanden spammers en intern verkeer niet meer in je rapportages. Zorg ook dat de IP-adressen van de sitebeheerders, developers en je marketingbureau(s) worden uitgesloten van metingen. Zet verder bij de view-instellingen het vinkje ‘Bots filteren’ aan.

Let op: voeg geen filters toe aan de ruwe data-weergave.

5. Je meet geen zoekopdrachten

Heb je een zoekfunctie op je site? Zet dan onder de view-instellingen 'Site Search' aan en geef de query-parameter op (vaak q of keys) die je in de URL van de zoekresultatenpagina ziet. Zo weet je waar je bezoekers naar zoeken.

6. De trackingcode staat niet op elke pagina

Check of je trackingcode op alle relevante pagina’s is geïnstalleerd. Zonde als je een verkeerd beeld krijgt doordat je op die ene pagina een ander template gebruikt, waar weer nét geen goede UA-code op staat.

7. Google Search Console en Google Ads zijn niet gekoppeld

Benieuwd waar je organisch zoekverkeer op zocht? Lijkt me wel. Helaas toont Google die informatie niet meer standaard in Google Analytics. Gelukkig kun je die wel terugvinden in Google Search Console.

Koppel je Analytics-account aan Google Search Console, zodat je onder Acquisitie > Search Console de zoekwoorden weer terugziet.

Adverteer je met Google Ads? Zet dan ook die koppeling aan. In Analytics zie je vervolgens terug hoe je campagnes en zoekwoorden het doen.

8. Je bouncerate is veel te optimistisch

Een 'bounce' is een bezoeker die slechts één pagina vluchtig bekijkt, daar niets relevants doet (bijvoorbeeld een formulier invullen) en direct weer vertrekt. Het bouncepercentage vertelt je hoeveel bezoekers meteen weer weg zijn.

Ik kom regelmatig sites tegen met een extreem laag bouncepercentage. Soms is dat ook gewoon een fantastische site, maar vaker klopt er iets niet in de meting.

Een erg lage bounce-rate betekent vaak dat er iets niet klopt

In 'Tag Manager' kun je de scrolldiepte meten, die weer als event wordt doorgegeven aan Analytics. Als daarbij het vinkje ‘non-interaction event’ uit staat, wordt iedere bezoeker die scrollt niet langer als bounce geteld. Ook zie ik wel sites waarmee de Analytics propery twee keer wordt ingeladen. Ook dat zorgt voor een supergoede bouncerate. Er klopt alleen weinig van.

Heeft jouw site een extreem laag bouncepercentage (< 10%)? Kan, maar verdacht: check 't dus toch maar even.

9. Je hebt geen doelen ingesteld

Je kunt pas echt iets zeggen over hoe je site presteert als je doelen hebt ingesteld. Ook zonder webshop kan dat prima. Een informatie-aanvraag, een pdf-download, clicks op een mailto-link of een ingevuld contactformulier: allemaal gebeurtenissen waar je een doel aan kunt hangen.

De conversieratio van elk doel zie je vervolgens eenvoudig terug in alle rapportages.

10. E-commerce Tracking staat uit 

Verkoop je producten of diensten via je site? Zorg dan dat die verkopen ook in Analytics te zien zijn. Gebruik E-commerce Tracking om je verkopen door te geven aan Analytics. Zo zie je precies welke verkeersbronnen de meeste omzet opleveren, hoe de laatste nieuwsbrief het deed en of die Adwords-campagne wel zin heeft.

Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk. Maar ga eerst eens met deze lijst aan de slag. Dan is je basis op orde. Veel succes!

Download de checklist