Google Analytics 4: stap nu over
Sinds 2020 is Google Analytics versie 4 (GA4) beschikbaar. Een nieuwe, behoorlijk andere manier van rapporteren op je online performance. Hoewel we GA4 steeds vaker ‘in het wild’ zien, keken de meeste marketeers de kat nog even uit de boom. Helaas: die tijd is nu echt voorbij.
Deadline: 1 juli 2023
In maart 2022 maakte Google bekend dat de ondersteuning van de originele Analytics - Universal Analytics per 1 juli 2023 stopt. Vanaf dat moment wordt er geen data meer verzameld.
Dat lijkt nog ver weg, maar in Analytics is het vaak handig om data met vorig jaar te vergelijken. Als je dat volgend jaar ook nog wilt doen, moet je dus nu overstappen naar GA4. Of in ieder geval GA4 parallel aan de oude Analytics property laten draaien.
Nog een reden: privacy en wetgeving
Maar er is nog een reden om zo snel mogelijk over te gaan op GA4: in verschillende Europese landen is Universal Analytics om privacyredenen al verboden, en ook in Nederland zijn er steeds meer signalen die daar op wijzen.
De nieuwe versie van Google Analytics is privacy-vriendelijker. Zo wordt er geen gebruik gemaakt van third-party cookies. Het lijkt erop dat Google daarmee een totaalverbod wil voorkomen. Privacy van je bezoekers is dus ook een goede reden om alvast over te gaan naar Google Analytics versie 4.
GA4 vs. Universal Analytics
Ben je gewend aan Universal Analytics? Dan kan de user interface van GA4 even wennen zijn. De menustructuur is totaal anders, en het is even zoeken naar je vertrouwde rapporten.
Het meest opvallende verschil is dat Google Analytics 4 geheel gericht is op ‘gebeurtenissen’ ofwel ‘events’. Denk hierbij aan scrolls, downloads of clicks. Universal Analytics richt zich meer op ‘sessies’ en koppelt deze aan user data.
Je kunt je voorstellen dat bounce rates, sessieduur en pagina’s per sessies voor een Single Page Application een stuk minder relevant is om het succes te meten.
Naast dit nieuwe datamodel is GA4 dus privacyvriendelijker, werkt het ook met mobiele apps, en zijn er geen views meer, zoals die er in Universal Analytics wel waren.
Echte engagement meten
Ook handig: GA4 meet wanneer iemand echt actief is op je website. De nieuwe engagement metrics meten wanneer iemand scrollt, en wanneer iemand weggeklikt is naar een ander tabblad. Zo krijg je een beter beeld van hoe actief je website gebruikt wordt.
Wat moet je nu doen?
Om ook volgend jaar nog een year-on-year vergelijking te kunnen maken over je online bezoek, sales en kanalen, moet je nu zorgen dat Google Analytics versie 4 op je site wordt geïnstalleerd.
Universal Analytics kan er gewoon naast blijven draaien, zodat je voorlopig ook nog de rapportages die je gewend bent kunt bekijken. Maar zo verzamel je in ieder geval alvast de relevante data in GA4. Ook kun je zo alvast wennen aan de nieuwe rapportages.
Hoe lang duurt dat?
Net zoals bij Universal Analytics is een basic installatie van de tool niet heel ingewikkeld. Voeg het script toe aan je website of via Google Tag Manager, en je ziet de data verschijnen in je GA4 rapporten.
Wil je specifieke events tracken, of je online omzet meten met Ecommerce? Dan kost de implementatie iets meer tijd. Het goede nieuws is dat de ecommerce implementatie erg lijkt op die van Universal Analytics, en je dus veel kunt herbruiken.
Privacyvriendelijke alternatieven
Dit is wellicht ook een mooi moment om naar privacy-vriendelijkere alternatieven voor Google Analytics te kijken.
Naast Google Analytics draait ook Matomo standaard bij SWIS. Bij Matomo draait alles om privacy en het "ownerschap" van je eigen, en die van je klanten, data. Het is een privacy vriendelijke analytics tool, waarbij je ook kunt kiezen voor een on-premise variant. Je installeert Matomo dan op je eigen server, zodat je zeker weet dat je data alleen van jou blijft.
Wij helpen je met de overgang naar GA4
Overstappen naar Google Analytics versie 4 is best ingewikkeld. Hulp nodig? Wij helpen je graag op weg.