Met een goede zoekmachine kun je vinden

Artikel
Floris Lovink
26 april 2018

Zoeken is vaak een onderschoven kindje bij het bouwen van een website. Een goede zoekmachine helpt je bezoeker snel op de juiste plek terecht te komen. Maar hoe doe je dat? Hoe help je de gebruiker snel een antwoord te vinden op zijn vraag? 

In dit artikel kijken we naar de zoekmachine die we hebben ontwikkeld voor het Haaglanden Medisch Centrum, om de websitebezoekers van het ziekenhuis te helpen.

Geef je bezoeker gelijk antwoord

Het doel van een zoekmachine is een bezoeker zo snel mogelijk het meest relevante antwoord te geven op zijn zoekvraag. Laat je bezoeker niet verdrinken in resultaten, maar help hem zo snel mogelijk naar de juiste informatie op de juiste pagina. 

Voorbeeld van autoaanvul-functionaliteit


Meten is weten

Het begint bij het kennen van je bezoekers. Om de zoekmachine van je site beter te maken moet je eerst weten waar mensen naar zoeken binnen je website. Dit bekijk je in Google Analytics, daarin vind je welke zoekwoorden er zijn gebruikt (lees hoe je dit aanzet in Analytics). Komen ze uiteindelijk op de juiste plek? Geven ze het zoeken op en proberen ze via het menu hun weg te vinden? Deze informatie helpt je om je bezoeker te begrijpen en te helpen. Ook is het zinvol om te kijken naar de uitkomsten van je zoekwoordenonderzoek uit je SEO-strategie.


Hoe HMC grip houdt op de zoekmachine

Als we de zoekopdrachten op de website van HMC bekijken, zien we dat veel mensen zoeken naar afdelingen. Als we deze zoekopdrachten naast de uitstappagina’s (de laatste pagina die de bezoeker bekeek voordat hij vertrok) zetten, zie je dat dit vaak de gezochte afdelingspagina is.

Wat ook opvalt is dat vacatures erg vaak voorkomen in de zoekresultaten van onze zoekmachine. Vacatures zijn belangrijk, maar niet voor de doorsnee bezoeker van de website (wat in veel gevallen een patiënt of een bezoeker is).

De beheerder heeft controle over de zoekresultaten door de prioriteit van contentsoorten aan te passen. Een afdeling is bijvoorbeeld belangrijker dan een tekstpagina. Ook kunnen synoniemen aan zoekwoorden gekoppeld worden. Hiermee heeft het HMC de tools om te blijven sleutelen aan een zo goed mogelijke zoekmachine.


Geef suggesties terwijl de bezoeker typt

Als de zoekmachine tijdens het typen van de zoekopdracht al relevante resultaten geeft, kan je de bezoeker direct doorsturen zonder dat hij de zoekresultatenpagina eerst bezoekt. Tijdens het invoeren van de zoekopdracht in het zoekveld worden direct de eerste resultaten getoond, inclusief tekstuele informatie (snippet) over het getoonde resultaat. Het is hierbij belangrijk dat de resultaten die getoond worden tijdens het typen dezelfde zijn als op de zoekresultatenpagina. Hierdoor is de gebruikerservaring consistent en begrijpelijk. 


Maak het resultaat zo nuttig mogelijk

Om de bezoeker snel bij de content te brengen die voor hem potentieel relevant is, is het in context plaatsen van het zoekwoord op de pagina waarop het woord is gevonden, cruciaal. Het tekstje wat bij alle zoekresultaten staat wordt ‘snippet’ genoemd. Zorg dat die tekst zo relevant mogelijk is, om de bezoeker te helpen bij het bepalen van de relevantie voor hem.

Niet voor elk resultaat is het handig om dezelfde opmaak te gebruiken. De resultatenpagina op de website van HMC toont bij een veelgestelde vraag ook gelijk het antwoord zodat de gebruiker niet eerst door hoeft te klikken naar de pagina waar de veelgestelde vraag op gevonden is. Als iemand een medewerker zoekt, zal een foto hem vaak helpen om direct te zien of het de juiste persoon is. Een folder wil je downloaden, daar hoef je niet eerst voor naar een andere pagina. Doe een simpel en effectief gebruikersonderzoek om te controleren of de bezoeker vindt wat hij zoekt.

Voorbeeld van zoekresultaten


Help de bezoeker met filteren

De ingang naar het zoeken is altijd zo simpel mogelijk; Meer dan een zoekveld is niet nodig. Als je als bezoeker op de zoekresultatenpagina bent, wil je snel kunnen navigeren naar voor jou relevante content. Als je weet dat je een specialist zoekt, wil je daar snel terechtkunnen. Dus geven we de gebruiker een filter ‘Specialisten’. Deze vertelt gelijk hoeveel er van deze contentsoort (specialisten) gevonden is, en in welke soorten content. Een klik hierop zorgt ervoor dat de resultatenpagina alleen specialisten toont.

Samen nadenken over zoeken op jouw site?
Bel 071 576 1323 of mail ons te kijken wat we voor je kunnen betekenen.