De nieuwe Google Analytics 4, zo voorkom jij het verlies van data
Update: Google heeft inmiddels aangekondigd dat de oude versie van Google Analytics tot 1 juli 2023 ondersteund wordt. Stap dus nu over naar de nieuwe versie.
Google Analytics 4 maakt gebruik van machine learning, biedt betere cross-platform informatie, houdt meer rekening met privacy en is veel gebruiksvriendelijker.
In de huidige versie van Analytics, ook wel Universal Analytics genoemd, is het mogelijk om websites te meten. Door de alsmaar groeiende populariteit van apps versus websites ontstaat er een steeds grotere behoefte om deze goed te kunnen meten. Om aan die vraag te voldoen heeft Google het verzamelen van data op een geheel nieuwe manier opgezet!
De nieuwe versie is volledige gebaseerd op ‘gebeurtenissen’. Gebeurtenissen worden afgevuurd wanneer gebruikers interactie hebben met je website of app.
Wat is het verschil met Universal Analytics?
Het meest opvallende verschil is dat Google Analytics 4 geheel gericht is op ‘gebeurtenissen’ ofwel ‘events’. Denk hierbij aan scrolls, downloads of clicks bijvoorbeeld. Universal Analytics richt zich meer op ‘sessies’ en koppelt deze aan user data. Je kunt je voorstellen dat bounce rates, sessieduur en pagina’s per sessies voor een app die vaak uit een single page bestaat een stuk minder relevant is om het succes te meten.
Een aantal gebeurtenissen worden automatisch gemeten door Google, maar je kunt ook je eigen gebeurtenissen aanmaken die voor jouw app of website interessant zijn om te volgen. Dankzij Machine Learning herkent Google tevens een belangrijke gebeurtenis of conversie op jouw website of app door gebruikers en hun gedrag te volgen. Het grote voordeel hiervan is, dat we nog beter de klantreis in kaart kunnen brengen! Heb je gebruikers die eerst moeten inloggen? In dat geval krijgt deze persoon een ‘Gebruiker-ID’ waarmee je heel nauwkeurig het gedrag van een gebruiker kan volgen op verschillende platforms én apparaten.
Doelen worden conversiegebeurtenissen
In Universal Analytics wordt er gebruik gemaakt van ‘Doelen’ om belangrijke conversies op een website te meten. Dit kan een aankoop op je website of een in-app-aankoop zijn bijvoorbeeld. In Google Analytics 4 worden doelen geheel vervangen door ‘conversiegebeurtenissen’. Een aantal van deze gebeurtenissen worden automatisch gemarkeerd als conversie. Zoals in-app-aankopen, het verlengen van een abonnement of de eerste keer dat een gebruiker een app start.
Met doelgroepen kun je gebruikers groeperen op manieren die voor jouw bedrijf relevant zijn.
Analyseer data per doelgroep
Doelgroepen zijn niet nieuw, maar krijgen een prominentere rol in Google Analytics 4. Met doelgroepen kun je gebruikers groeperen op manieren die voor jouw bedrijf relevant zijn. Je kunt ze bijvoorbeeld groeperen op type apparaat, locatie of taal, maar je kunt ook gebruik maken van de eerder genoemde (conversie)gebeurtenissen of Gebruiker-ID’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een doelgroep van gebruikers die de afgelopen week een bepaalde aankoop hebben gedaan. Het is ook mogelijk om de doelgroepen die je hebt ingesteld beschikbaar te maken voor Google Ads, wat marketeers de mogelijkheid geeft om advertenties te personaliseren. En zo vallen ze ons ook meteen niet meer lastig met advertenties van producten die we al gekocht hebben. Win-win! Op dit moment worden deze gegevens vaak verzameld via cookies, vanwege privacy regelgeving zullen deze veel minder voor marketingdoeleinden beschikbaar zijn. Machine learning zal uiteindelijk de mogelijkheden van cookies gaan vervangen.
Stel Google Analytics 4 alvast in
Ten slotte is het belangrijk te vermelden dat het niet mogelijk is om alle data die je tot nu toe hebt verzameld in Universal Analytics mee te nemen naar Google Analytics 4. Hierdoor is het van belang dat je deze nu alvast instelt zodat er geen belangrijke data verloren gaat. Google adviseert zelf om beide versies voorlopig naast elkaar te laten draaien. Zo weet je zeker dat je helemaal klaar bent voor de overgang.
Je kunt het op drie manieren instellen: