Het realiseren van een succesvolle ziekenhuiswebsite
Welke behandeling wordt vergoed door mijn zorgverzekeraar? En waar leveren ze de beste zorg? Steeds meer patiënten willen antwoord op deze vragen voordat ze een afspraak maken in het ziekenhuis. Het is onderdeel van het oriëntatieproces geworden naar de beste zorg.
Een ziekenhuiswebsite speelt een belangrijke rol in dit oriëntatieproces. Bij SWIS zijn we goed in het ontwerpen en maken van websites voor ziekenhuizen. In dit artikel delen we onze essentiële bouwstenen bij het realiseren van een succesvolle ziekenhuiswebsite.
1. Onderzoek de verwachtingen van bezoekers met persona's
Het startpunt bij het ontwikkelen van een nieuwe ziekenhuiswebsite is de bezoeker. Elke bezoeker heeft zijn/haar eigen informatiebehoefte. Er zijn verschillende doelgroepen: patiënten, bezoekers, mogelijke sollicitanten, etc. Maak per doelgroep een persona en empathy map. Je start met het bedenken van een scenario, bijvoorbeeld een patiënt die zich oriënteert op een knie-operatie. Deze patiënt zoekt antwoorden op vragen als: Doet de behandeling pijn? Hoe verloopt de operatie? Hoe lang duurt mijn herstel? Een empathy map helpt je om een totaalbeeld te vormen van wat de bezoeker tijdens het gebruik van je website zegt, doet, denkt en voelt. Dit zal je gegarandeerd helpen om de website voor elke bezoeker relevant te maken.
2. Ontzorg met een logische informatiearchitectuur
Hoe zorg je ervoor dat bezoekers van je website zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken? Met slimme kruisverwijzingen. Door gerelateerde informatie te koppelen, creëer je kruisverwijzingen. Zo geef je de bezoeker op het juiste moment suggesties voor andere relevante informatie. Content in context plaatsen noemen we dat.
3. Zorg dat je content klopt
Je bestaande website heeft waarschijnlijk enorm veel content. Ga je alles overzetten? Of pik je de pareltjes eruit en begin je verder opnieuw? Hoe eerder in het proces je hierover nadenkt, hoe beter. Stem altijd met je digitale bureau af welke content geautomatiseerd gemigreerd moet worden. Gebruik importeerscripts op basis van aangeleverde excelsheets, database-exports of andere afgesproken formaten.
Bijkomend voordeel als je dit tijdig doet: tijdens het ontwikkelproces kun je zo werken met échte content. Geen fantasieteksten die perfect in het design passen, maar bestaande informatie. Zo valideer je direct of het design geschikt is voor de content die het straks gaat dragen.
Voorbeeldcontent
Welk verhaal wil je vertellen? Ben je een topklinisch ziekenhuis? Of onderscheid je je juist met gastvrijheid en benaderbaarheid? Je boodschap moet passen bij wie je bent. Een kwestie van keuzes maken. Alle content op je website moet aansluiten bij je identiteit en positionering. Begin met het creëren van content voor een beperkt aantal afdelingen. Deze content kan andere afdelingen helpen dezelfde tone-of-voice en structuur te gebruiken.
Planbare zorg
Planbare zorg is zorg die - zoals het woord al zegt - in te plannen is. Met ander woorden: zorg bij niet-acute aandoeningen. Bij planbare zorg heb je te maken met mensen die proactief op zoek gaan naar informatie over een bepaalde aandoening. Zorg dat je content is waar je patiënt zoekt. Denk aan zoekmachines (via organische resultaten en advertenties), maar ook bij de verwijzers (bijv. de huisarts). Om erachter te komen waar bezoekers binnen jouw specialisme op zoeken doe je een zoekwoordenonderzoek. Zo kan je de content (lees: antwoorden) schrijven waar de bezoeker naar op zoek is. De tool Answer the public is hierbij erg handig.
Onplanbare zorg
Door een acute aandoening hebben patiënten geen mogelijkheid zich proactief te oriënteren. Breng daarom in kaart welke informatie deze patiënten nodig hebben en zet dit bovenaan de pagina's van de betreffende aandoening.
In sommige gevallen kan je met de juiste informatie op de juiste plek zelfs voorkomen dat iemand acute zorg nodig zal hebben. Zo kun je content inzetten over hoe je een badkamer veiliger kunt maken waardoor je de kans op een valpartij en een gebroken heup verkleint. Gebruik hiervoor social media, advertenties, nieuwsbrieven en leg folders bij verwijzers neer.
4. Maak je website AVG-proof en veilig
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat in de hele Europese Unie (EU) dezelfde privacywetgeving geldt. Maak je website AVG-proof en laat altijd een security audit uitvoeren. Zo weet je zeker dat alle gegevens die op je website staan of verzonden worden via de website veilig zijn.
Maakt jouw website gebruik van cookies? Dan moet ook de cookiemelding AVG-proof zijn.
Beveiligde verbinding met een SSL-certificaat
Met een SSL-certificaat, worden alle gegevens versleuteld uitgewisseld. Als je persoonsgegevens verwerkt is dit wettelijk verplicht. Daarnaast is het beter voor je SEO; Google geeft voorrang aan websites met een SSL certificaat.
5. Maak je content herbruikbaar
Drupal 8 is ontwikkeld met Content-As-A-Service (CAAS) als uitgangspunt. Deze filosofie opent de technische deur naar ultieme flexibiliteit. Binnen Drupal 8 blijft content namelijk niet beperkt tot je website, maar kan ook makkelijk op andere kanalen zoals apps, intranetten, sociale netwerken of andere systemen ontsloten worden.
Een naadloze digitale ervaring, over verschillende kanalen, vraagt om flexibele en veilige content toegang. Met API’s kan je tegenwoordig eenvoudig koppelen met andere databronnen om data, content of functionaliteit uit te wisselen tussen o.a. CRM-systemen, intranetten en andere websites.
6. Besteed aandacht aan een werken-bij pagina
Een ziekenhuis kan alleen de beste zorg bieden met de beste mensen. Goed personeel aantrekken is cruciaal. En dat valt in de huidige arbeidsmarkt niet mee. Zorgpersoneel is schaars.
Een goede werken-bij website speelt een belangrijke rol bij de werving van nieuwe medewerkers. Haak daarom de afdeling HR zo snel mogelijk aan om samen te bepalen hoe je potentiële medewerkers aanzet tot solliciteren.
7. Krijg tussentijds inzicht met gebruikersonderzoek
Om de website tussentijds te toetsen bij de doelgroepen is het aan te bevelen om gebruikersonderzoek te doen. Laat 5 participanten op een dag langskomen voor deelname. De theorie is dat je met 5 participanten, 85% van de issues vindt. Daarna is het te arbeidsintensief en daarmee duurder om de overige 15% van de issues te signaleren. Hiermee is het onderzoek kosten-efficiënt. Op de onderzoeksdag vraag je de participanten om 5 tot 7 taken uit te voeren. Deze taken moeten afgestemd en toegespitst op de business goals en doelgroepen. Het resultaat van een gebruikersonderzoek is inzicht in de belangrijkste issues waar gebruikers tegenaan lopen.
8. Zorg voor een goede zoekmachine
Content genoeg. Maar hoe zorg je dat de doelgroepen bij de juiste pagina's uitkomen? Naast een heldere structuur is een goede zoekmachine op je website onmisbaar. Deze helpt bezoekers die voorkeur hebben voor het gebruik van een zoekmachine boven het gebruik van hoofdnavigatie.
9. Hoe weet je nu of je ziekenhuiswebsite daadwerkelijk succesvol is?
Gebruik de online scorecard en duik regelmatig in de data om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op je ziekenhuiswebsite. Gebruik hiervoor handige tools als Google Analytics of Matomo (voorheen Piwik) als privacy-vriendelijk alternatief. Bepaal vooraf de KPI’s en check hoe je hierop scoort.
Beetje hulp nodig? We helpen je graag op weg met de door ons ontwikkelde online scorecard speciaal voor ziekenhuiswebsites. In dit overzicht zitten de KPI’s die belangrijk zijn voor een ziekenhuiswebsite.